Voordelen: Rijkdom
Nadelen: Verlies cultuur en identiteit (als je dit zo vindt, zou ook weer een voordeel kunnen zijn)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nadeel: Onze welvaart is voor een groot deel afhankelijk van de import naar, en de export van ons land. Ongeveer de helft van ons nationaal inkomen komt voort uit de opbrengsten van export naar andere landen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat je bedioelt handel met het buitenland (en niet binnenlandse handel).
Nadeel: De afhankelijkheid van andere landen, en vooral de economische toestand van die andere landen.
Voordeel: Werkgelegenheid, internationale betrekkingen (i.e. verrijkend) en welvarendheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle supermachten waren/zijn handelsnaties (geweest), anders waren ze geen supermachten geworden. Een wereld zonder supermacht is ondenkbaar en ongewenst.
De volgende staat al weer voor de poort. Je mag raden wie....

Supermacht is een begrip in de internationale politiek en de politieke geschiedenis. Het wijst op landen of naties die zoveel macht hebben dat zij de loop van de wereldgeschiedenis min of meer beslissend kunnen beïnvloeden. Machten zoals Egypte, Assyrië, Babylonië en later het Romeinse rijk waren supermachten.
In de 16e eeuw vormde Spanje de supermacht in Europa en in de Gouden Eeuw was Nederland één van de supermachten, samen met Frankrijk en Groot-Brittannië. Groot-Brittannië en Frankrijk. Uiteindelijk bleef Groot-Brittannië als enige supermacht over. Het land verwierf een kolossaal wereldrijk. Na de Tweede Wereldoorlog presenteerde de Verenigde Staten zich uiteindelijk als enig supermacht.
Dit alles was onmogelijk geweest zonder handel.
Nadelen: als supermacht wordt je altijd door niet supermachten bekritiseerd. Behalve als ze in nood zitten, dan roepen ze de hulp van de supermacht in. (b.v. bevrijding van de Duitsers).
Voordelen. Macht, rijkdom, stormachtige ontwikkelingen op het gebied van wetenschap, kunst, technologie.
In een ander antwoord wordt gememoreerd dat je je identiteit zou verliezen als je een handelsland zou zijn. Nou ja zeg, dat kun je toch niet zeggen van de Egyptenaren, Romeinen, Nederlanders (Rembrandt, Huygens, Vondel, etc., etc.)?
Bronnen: